2013/12/17

Döntéshozatal és a dilemmák



„Dilemma, noun.
1. a situation requiring a choice between equally undesirable alternatives.
2. any difficult or perplexing situation or problem.
3. Logic. a form of syllogism in which the major premise is formed of two or more hypothetical propositions and the minor premise is a disjunctive proposition, as „If A, then B; if C then D. Either A or C. Therefore, either B or D.”
    - Definition of „dilemma”, dictionary.com

„A törvények azok, amik meghatározzák az intézkedéseket.
Az intézkedések azok, amik meghatározzák az eredményeket.
A törvényeket ha bevezetik azok nehézségeket is okoznak majd.
Ha a nehézségek ellenére ezek megvalósítják az intézkedéseket,
az uralkodónak ez esetben mégis be kell vezetnie őket.
Az intézkedéseket ha végrehajtják azok veszteséget is okoznak majd.
Ha az eredmények nagyobbak a veszteségeknél,
az uralkodónak ez esetben mégis meg kell cselekedniük azokat.
Nehézség nélküli törvény, veszteség nélküli eredmény – az Ég alattiban ilyen nem létezik.”
    - Han Fei Zi, Nyolc Doktrína, XLVII.5


Az embert legtöbbször a dilemmákkal való szembesülés veszi rá arra, hogy alaposan elgondolkozzon. Mikor nehéz döntés elé kerülünk, akkor szoktunk elkezdeni mérlegelni, reflektálni és rákérdezni a mögöttes dolgokra. Legalább a modernitás óta a döntéshozatal áll a politikával kapcsolatos elképzeléseink középpontjában (lehetne más, lehetne például az erényesség, mint a középkorban volt), sőt, immár az egyén boldogulásában is kulcsfontosságúnak tartjuk azt, hogy hogyan hozza meg döntéseit. Ezért kezdem hát a blogomat egy ezzel kapcsolatos gondolatmenettel.




Dilemma mint rejtvényfejtés

Miről is szól a döntéshozás? Az egyik verzió, ahogy tekinthetünk rá, az a következő: van egy dilemmánk, ahol több opció közül kell választani, ám az, hogy melyik a jó, azt nem triviális eldönteni. Hogy kiderítsük, alaposan végig kell gondolnunk és mérlegelnünk kell a tényeket. Ehhez persze fontos, hogy minél több releváns ténynek a birtokába jussunk. Így jutunk el a helyes döntésre és a dilemma megoldásához.
Ez az a megközelítés, amire például az egész oktatásunkat építjük, az iskola erre trenírozza a fiatalokat: itt a feladat, törni kell hozzá a fejed és emlékezni a releváns tényekre, amik alapján meg tudod mondani a helyes választ.
Fontos megállapítanunk, hogy ez a szemlélet bizonyos szempontból igaz és bizonyos szempontból szükséges is. Hisz ha nem hinnénk abban, hogy a dilemmának van egy helyes megoldása, akkor akár pénzfeldobásra is bízhatnánk a döntést, ahelyett, hogy törnénk a fejünket! Azonban ez a szemlélet bizonyos szempontból félrevezető és súlyos károkat tud okozni – és okoz is.

Képzeljünk el egy ennek megfelelő döntési helyzetet: a Nyugatinál vagyunk és villamossal a lehető leggyorsabban át akarunk jutni Budára. Mi kell ahhoz, hogy megoldjuk a feladatot? Hát ismerni Budapest térképet annyira, hogy tudjuk, a Moszkva-tér felé kevesebb megálló Buda, rendelkezni azzal az ismerettel, hogy három megállót gyorsabban tesz meg a villamos, mintsem tízet, meg esetleg tudni, hogy a Moszkva-teret átnevezték.
Mi a gond? Hát az, hogy ez nem egy dilemma! Annak, aki kicsit is otthonos Budapest tömegközlekedésében, az meg sem áll ezen gondolkozni. Aki számára pedig ez kihívást jelentő feladat, az a Bp-i közlekedés alapjaival sincs tisztában (mert mondjuk két napja érkezett csak ide), de ettől nem lesz a kérdés egy dilemma, csak az illető alulinformált.

Két rossz közti választás

Valójában azon esetek, amikor a releváns információk birtokában és kellő gondolkozási idő mellett is dilemmának tűnnek, legtöbbször azért azok, mert nincs (egyértelmű) megoldásuk.

Igazából egy tipikus dilemma inkább így néz ki: elígérkeztem vacsorára keresztanyámhoz, akit két hónapja nem láttam már és hiányolt. Már meg is főzte a vacsorát, azonban felhív egy barátom, hogy megbukott a zhn, holnap lesz a pótZH, korrepetáljam őt. Na, ez egy igazi dilemma.
Amire érdemes felfigyelni, hogy itt két rossz közötti választásról van szó. A valódi dilemmák nagy része mindig ilyen vagy átfogalmazható ilyen alakba, mint például a költségvetés jellegű dilemmák azzá a kérdéssé, hogy mire ne költsünk. Ezért a valódi dilemmák pro-kontra mérlegelést igényelnek, mindig a trade-off-ról kell dönteni. Nem véletlenül választottam ezt az idézetet, a kínai reálpolitika egyik legnagyobb gondolkodójától, a legista Han Fei-zi-től.
Azt is megjegyezném még, hogy legtöbb esetben a pro-kontra mérlegelést tovább komplikálja az, hogy a következmények lehet, hogy csak probabilisztikusak (lehet, hogy a barátom korrepetálás nélkül is átmegy a pótZHn, de lehet, hogy nem). Egy másik komplikáció az utólagos visszatekintés, amikor már olyan információnak a birtokában próbáljuk megítélni a döntést, amivel a döntéshozás pillanatában nem rendelkeztünk. Ezek mind erősen befolyásolják a dilemmákhoz való pszichológiai hozzáállásunkat.

Dilemmák kétféle megélése

Ugyanis a dilemmák eme két féle megközelítése nem logikailag mond ellent egymásnak (hisz a két rossz közti választásnál is elkezdhetünk – és el is kezdünk! – gondolkozni azon, hogy melyik a kevésbé rossz), hanem pszichológiailag, hogy hogyan éljük meg a döntéshozást:

Amikor a dilemmákat megoldandó rejtvény mintájára kezeljük, akkor a döntéshozás sikerélmény. Mivel ezen szemlélet szerint a dilemmák megoldásához ész kell és tudás, ezért döntéskor saját eszünk és tudásunk visszaigazolását éljük meg, ami hizlalja az egónkat.
Ellenben viszont ha a dilemmákat mint két rossz közti választásnak tekintjük, akkor a döntés valószínűleg keserű szájízt hagy maga után. Kevesen vannak, akik az előbb vázolt „kit hagyjunk cserben” dilemma eldöntése után nem éreznek lelkifurdalást.
No, éppen e miatt a különbség miatt van az emberekben egy erős késztetés, hogy ha lehet, akkor az előbbi, és ne az utóbbi módon szemlélje a dilemmákat. Ha nem muszáj, nem akarnak szembenézni azzal, hogy két rossz közül az egyiket kell választaniuk.

Még egy fontos következménye van a „megoldandó rejtvény” megközelítésnek: aki úgy gondolja, hogy sikeresen megoldotta a feladványt, az egyben a többi opcióról biztosan vélni, hogy rosszak. Ha valaki azokat választja az butuska, vagy tudatlan, de nem gond, mert ha elmagyarázza neki, miért a másik a jó megoldás, akkor be kell látnia a tévedését. (Gondoljunk Platón példájára, hogy a matematikai igazságokat egy buta rabszolgával is be lehet láttatni.)

Vitatkozás dilemmákról

Hogy miért is érdekes mindez, ahhoz hadd hozzam fel példának azt, amit egyesületi elnökségben való több év alatt tanultam, ez a megvilágosodás egyike volt azoknak a tapasztalatoknak, amit az ottani számtalan konfliktusból nyertem.

Na most ott intelligens, egyetemista emberek hoztak magunkhoz mérten nagy horderejű döntéseket, úgy, hogy bőven volt több hét átgondolni őket. Ehhez képest, amikor én rendre megpróbáltam a döntési helyzeteket a négy változós pro-A, pro-B, kontra-A, kontra-B szempont szerint felvázolni, azt kellett tapasztalnom, hogy időnként nagy az ellenérzés ezzel szemben. Még akkor is, ha ezzel én épp nem is akartam egyik opció mellett sem érvelni, csak fel akartam vázolni a lehetőségeinket.

Egy idő után esett le, hogy miről van szó. A legtöbb ember azért jött egyesületbe és áldozott rengeteg időt és energiát erre, mert valami jóban akart részt venni. Sikerélményre vágytak, nem arra, hogy két rossz közül a kisebbiket kiválasztva a realitásokkal kompromisszumot kössenek. Abban a tudatban akartak lenni, hogy ami verziót eldöntenek és megvalósítanak az frankó.
Ezért hangsúlyoztam azt, hogy a dilemmák két megközelítése egészen más pszichológiai élményt biztosít a döntéshozóknak. Az elnökség nagy része a „rejtvény helyes megfejtésének” sikerélményére vágyott, nem pedig a két rossz közüli választást. (Persze ez utóbbit is lehet sikerélménynek megélni, hisz az is nagy intellektuális mutatvány, hogy az opciók előnyeit és hátrányait és azok valószínűségeit az ember jól mérje fel – engem például ez a kihívás motivált akkoriban)

A gond az, hogy amikor valaki nem akar szembenézni azzal, hogy mindegyik opciónak van hátulütője, akkor választ (önkényesen) egy szimpatikus opciót és aztán szőnyeg alá söpri annak a hátrányát, így pedig már egy eltorzított képet szemlél. Ezen ponton pedig a racionális döntéshozatal és megvitatás komoly veszélybe kerül.
(Meg szeretném jegyezni, hogy a valóságban sokkal árnyaltabb volt a kép, itt most nyilván a negatív esetekről beszélek, mert azok érdekesek a tanulság szempontjából.)

Struccpolitika a politikai dilemmák esetében

A tanulság azért is fontos, mert miközben a hétköznapi privát életükben az emberek azért alapvetően hajlandóak szembenézni a realitásokkal (Persze erről sokat lehetne vitázni, hogy mikor és milyen mértékben, de azért kevesen hiszik el, hogy a zsebükben lévő 5kból az új mobil is és a koncertjegy is kijön), addig például a politika terén sokkal kevésbé hajlamosak elfogadni, hogy nincs tökéletes megoldás, nincs hátulütő nélküli rendelkezés. Hiába bólogat mindenki, hogy ezt tudja, mégse így áll hozzá.

Sok ember ha szembesül valami rosszal, akkor rögtön azt gondolja, hogy ha máshogy lenne, az lenne a jó megoldás. Abba bele se gondol, hogy ha máshogy lenne, akkor máshol szembesülne valami más rosszal, és hogy a dolgok esetleg azért vannak úgy, ahogy vannak, mert ez még mindig a kisebbik rossz. Ehelyett inkább hergeli magát azzal, hogy a döntéshozók milyen hülyék, hogy nem látják át mi lenne a jó megoldás és arra gyanakszik, hogy a döntéshozók szándékosan akarnak kicseszni vele, vagy így akarnak meggazdagodni, stb. (No persze korrupció és inkompetencia tényleg van, ez csak még hihetőbbé teszi azt, hogy mindbe belelássuk). Ahhoz, hogy ezt az ember átélje nem kell politikusnak elmenni, elég bármilyen alacsony szinten intézkedésekről dönteni (mondjuk egy rendezvény szervezése során), rögtön szembesülni fog ezzel a hozzáállással.

Akik csak a döntések eredményével találkoznak még a döntéshozóknál is hajlamosabbak azt hinni, hogy létezik hátulütő nélküli megoldás.



A józan érvelés csak olaj a tűzre

Ráadásul az egyesületben szerzett tapasztalataim eléggé aggasztóak azt illetően, hogyan lehet kezelni azt, ha valaki az egyik opciót egy hátrány nélküli opciónak akarja látni, de mi szeretnénk a másik opcióra rábeszélni, mert (mérlegelvén mindegyik pro és kontrát) azt tartjuk a kisebbik rossznak.
Persze mindig ott van a tűz ellen tűz stratégiája, mi is elkezdhetjük szőnyeg alá söpörni a B verzió hátulütőit, aztán disznókkal birkózva sárosan valaki majd nyer. Itt igazából megtérítésről van szó, nem racionális meggyőzésről. De mi van, ha a gerincünket is szeretnénk megtartani? No meg a tisztánlátásunkat, mert ha elkezd valaki hangoztatni valamit, azt hamarosan ő maga is elhiszi…

Ha mi megtartjuk a magunk racionális megközelítését és mindkét opció előnyeiről és hátrányairól beszélünk, az sajnos egy ilyen vitapartner ellen katasztrofális hatású lesz. Ugyanis el fogjuk ismerni az általa preferált A opció előnyét és a B opció negatívumát, ami megerősíti őt saját véleményében. Az A hátrányait azonban ugyanúgy el fogják hessegetni, a B előnyei pedig nem hatják meg őket.

Itt jön be az a képbe, hogy a „dilemma mint megoldandó feladvány” megközelítés milyen veszélyesen viszonyul a helyesnek vélt megoldáshoz. Mivel az A opció helyességének felismerését az A opció hívei a saját okosságuk és hozzáértésük visszaigazolásának tartanak, megtámadása az önértékelésük megtámadása. Aki pedig mást gondol, az rosszul oldotta meg a feladatot.
Eleinte lehet, hogy  „toleránsak” vele, feltételezik, hogy butuska, vagy nem rendelkezik valamilyen fontos információval. De ahogy zajlik a vita, amint kiderül, hogy mi is beismerjük az A előnyeit és a B hátrányait, számukra érthetetlenné válik, hogy akkor miért nem ismerjük be az A helyességét. Hamarosan meg fog születni a fejükben a számukra elérhető egyetlen lehetséges válasz: az, hogy mi hátsó szándéktól vezérelve szándékosan rossz döntésre akarjuk őket rávenni.

Szóval, ha az egyik fél már érzelmileg elkötelezte magát az egyik opció hátrányok nélküli helyessége mellett, onnantól a „mérlegelős” megközelítés kommunikálása csak ront a helyzeten: először megerősíti őket a saját igazukban, másodszor pedig feltüzeli őket arra, hogy az objektíven mérlegelő emberben ne egy jót akaró vitapartnert, hanem egy ármánykodó szabotőrt lássanak.
Ez a folyamat a magyar politikai közéletben is szépen lejátszódott. A bal-lib véleményformálók két évizteden át próbálták a racionális, önkritikának is teret adó "mérlegelős" kommunikációval szembeszállni a jobb oldal szőnyeg alá söprős "megtérítős" stratégiájával szemben, az eredménye pedig a kommunikációs háború teljes elvesztése lett.
Mert amikor a fidesz felé húzó szavazó azt látta, hogy a baloldalinak elkönyvelt index meg újságok is osztják a baloldalt, akkor csak bőszen bólogat, hogy na lám, még ők is látják, mennyire rosszak ezek. Azok a mondatok pedig, amin a bal-lib újságíró kifejti, hogy "na de a fidesz még rosszabb", lepereg róla, vagy már rég megvannak a kifogásai az elhárításukra. (Persze mindegyik oldal hajlamos erre bizonyos mértékig, a nagy különbség, hogy a bal-libnél erős az igény az objektív és önreflektív érvelésekre és ennek nagy hagyománya is van.) Úgyhogy a komplex mérlegelős érvelésből annyi csapódik le annak a fejében, aki szeretne hinni a fájdalommentes megoldásokban, hogy ez az ember olyasmire akar rábeszélni minket, amiről ő maga is beismeri, hogy hátulütői is vannak, "tehát ő is tudja, hogy nem jó megoldás". Innen gyorsan következik az, hogy az illető akkor szándékosan rosszat akaró hazaáruló (a nemzeti oldalon meg úgyis a másképp gondolkodók lehazaárulózására van sajnos igény és hagyomány).
Szóval sajnos érthető, miért bukott el a racionális mérlegelésen alapuló retorika, ami pedig a 90-es években még mindegyik oldal respektált.

Saját házunk táján

Zárásként megjegyezném, hogy ugyan elég negatív színben festettem le az „őket”, de nem arról van szó, hogy eredendően valamiféle fanatikus, agymosott pártkatonákról lenne szó. Egyszerűen abból a (részint helyes!) szemléletből, hogy a dilemmákat megoldandó feladványnak tekintjük és abból a mindenkiben ott lévő motivációból, hogy okos próbál lenni, nagyon könnyedén csúszik bele az ember abba, hogy hibátlannak vél egy megoldást. Mindannyian vagyunk „ők” időről időre.

Ezért kell észben tartanunk Han Fei mester intelmét, hogy ne vigyük tévútra saját magunkat. Ne a hátulütő nélküli megoldás megkeresését állítsuk magunk elé, mint célt, hanem az előnyök és hátrányok megfelelő mérlegelését.
Ennek van még egy fontos előnye: amennyiben tisztázzuk magunkkal, hogy az adott döntést annak hátulütőit is elfogadva hoztuk (továbbá abba is belegondolva, hogy egyes előnyök vagy egyes hátrányok csak bizonyos valószínűséggel fognak bekövetkezni) akkor amikor szembesülünk ezekkel a hátulütőkkel nem kell feltétlenül hibásnak éreznünk a döntésünket és hülyének magunkat. Ez azért fontos, mert ez az a pont az, ahol az egó közbe szokott lépni és önvédelmi mechanizmusa ámokfutásra hajszolja az embereket – márminthogy inkább nem néz szembe a valósággal és a problémákkal, csak ne kelljen beismernie, hogy az ő döntése miatt jöttek létre.
Ha az ember már a döntéshozás pillanatában sem ámítja magát azzal, hogy egy problémamentes megoldást talált, akkor nem válik önértékelési kérdéssé az, hogy felléptek-e problémák.

12 comments:

  1. Érdekesség: a Han Feizi idézetet magam fordítottam, mert a meglévő angol fordítással nem volt elégedett. Például az eredményeket hol "meritnek" hol "gainsnek" fordította, meg a gördülékenység jegyében egész tagmondatokat szúrt be, ahelyett, hogy jobban megérti az eredeti logikáját a szövegnek.

    A kínai eredeti:
    法所以制事,事所以名功也。法有立而有難,權其難而事成則立之;事成而有害,權其害而功多則為之。無難之法,無害之功,天下無有也。

    ReplyDelete
  2. Valahol az az érzésem hogy te az embereket rejtvénynek fogod föl, nem dilemmának.

    ReplyDelete
  3. Én előre közlöm, hogy csak egy troll vagyok, így bármit is írok az csak egy csepeli flaszter-bunkó troll agyának furcsa tekervényeiből gőzölgött elő. Tehát bármilyen személyeskedés, vagy félreértelmezés a véletlen, vagy a troll-agy furcsa működésének az eredménye;). Mindenki csak saját felelősségére olvassa.

    Nem minden cselekedet intézkedés, és nem minden intézkedés alapul törvényen (bár ezt veheted kötözködésnek). Realista szöveg, de csak egy bizonyos szemszöget mutat, egy nagyon is szabályozott társadalom egy tagjától.
    Nem kell mást venni csak az ősi társadalmakat, ahol a természeti törvények, szokások és vallási elvárások szabályozták az életet. A római jog alapjainál ezt ius, fas és mos nevekkel illették. A Biblia a "szemet szemért" elvet elveti és az isteni törvényeket állítja fölé, de ezek a természeti törvényekből származó alapelvek (pl. ne ölj) a buddhizmusban is fellelhetőek és másképp megfogalmazva, de bekerültek a parancsolatok közé is, sőt Hammurapi törvényei is ezen alapultak.
    Nagyjából a kötözködést ezzel be is fejezem a vitaindító idézettel kapcsolatban.

    A dilemmák egyénenként és helyzetenként mások, sőt egyes emberek mások dilemmáit csak megoldandó feladatnak tekintik. A te általad felvázolt dilemma is épp így feloldható, ha a barátod is elviszed a nagynénédhez, akinek előtte odaszólsz, hogy lesz még egy fő, így szűkösebb lesz az adag, rövidebb, inkább udvariassági a látogatás (a barátod problémája miatt). Lám a dilemma feloldódott (tehát ez egy láma dilemma volt:)).

    Sajnos vannak olyan helyzetek, amikor tényleg nincs jó döntés. Amennyiben ez fennáll, akkor talán legnyerőbb játékelméleti szinten elemezni a dolgokat: azaz a konfliktus~dilemma feloldása szükséges. A pszichológiai szempontból (és talán élettanilag is, a stressz miatt) legrosszabb megoldás a semmi, azaz nem megoldás, mert így valószínűleg vesztes-vesztes játszma generálódik, és a dilemma marad, csak a megoldása odázódik el. Másik rossz megoldás a győztes/vesztes, mert így az egyik fél érdekei, személye, vagy bármi ennek kapcsán sérül.
    Mindig törekedni kell egy legalább semleges megoldásra, ha már a problémamegoldó stratégia győztes/győztes helyzete nem elérhető, akkor egy kompromisszumkereső megoldásra, vagy egy alkalmazkodóra, amely lemondásokkal jár.
    Az ember önvédelmi reflexei közé sorolható, hogy inkább konfliktuskerülő, de ha már létezik egy dilemma, akkor azt fel kell oldani. A stressz legfőbb okozói leginkább a feloldatlan, megoldatlan dilemmák, konfliktusok.

    Ha már politizáltunk, akkor a vallást is belekeverhetjük. Buddha a vágyaktól és félelmektől való megszabadulás fontosságát, a birtoklás és a szerzés feleslegességét vallotta. Hasonló nézetek jelentek meg Krisztus tanaiban is.
    Alapvető konfliktusforrás ez alapján akkor saját vágyaink, előítéleteink és félelmeink. Ha megpróbáljuk más nézeteit és elveit magunkévá tenni és egy vitában a két fél közül a másik álláspontját elemezve a mi nézeteinkben levő hibákat és az övékben rejlő pozitívumokat emeljük ki, akkor csak az ő vágyait és félelmeit fogalmazzuk meg hangosan. Így semmivel sem jutunk közelebb a meggyőzéséhez, sőt megerősítjük véleményében, hitében.
    Ha a saját nézeteink pozitívumait emeljük ki, akkor az már meggyőzőbb lehet, de az ő hitét, véleményét nem feltétlen írja át. Ha mindkét nézet pozitívumainak és hibáinak elemzése mellett a veszélyek és hibák csökkentésének lehetőségét fejtük ki, vagy legalább mérlegeljük, akkor már közelebb kerülhetünk egy kompromisszumkereső stratégiához. Valószínűbb, hogy senki sem lesz teljesen elégedett, de legalább engedményeket ért el, így nem feltétlen érzi majd úgy, hogy vesztesként távozott a konfliktusból.
    Attól, hogy egy dilemma~konfliktus csak az egyén agyában játszódik le, még a helyzet nem változik, mert a negatívumok csökkentésére irányuló törekvés legalább azt az érzést megadja, hogy "ő megtett mindent, amit lehet".

    ReplyDelete
  4. Kiegészítés, ha már politizálni akarsz:
    Ahogy te is írtad a végén, az emberi elme egyik működési jellegzetessége az önvédelem. A pszichológia egyik alapelve, hogy az elme a pozitív énképre törekszik. Akkor is ha hülyeséget csinál, vagy értelmetlen dologhoz ragaszkodik. "Kognitív disszonancia" a neve a feszültség, dilemma, konfliktus valamilyen hibás, vagy megkérdőjelezhető megoldásának önigazolására, feloldására való törekvésének. Ez akár a megtörtént események átértelmezését, sőt dolgok elfelejtését, de mindenképp az egyén szempontjából pozitívabb értelmezést tesz lehetővé.
    Még ha az egyének nagyobb csoportja is dönt hülyeséget, akkor is minden tag egyéni önvédelme az, amely nem a felelősségvállalást, a változtatás kényszerét, hanem az addigi cselekedetek, döntések helyességének igazolását helyezi inkább előtérbe.
    A politikusok ez alapján szintén csak szimpla emberek, akik bizonyos döntéseket hoznak és ha hibásakat, akkor igyekeznek arra igazolást találni, sőt pozitív dolognak beállítani.
    "Mindenki hazudik, csak a politikusok ezt szakmaként űzik".
    Amúgy még él a hegymászós hasonlatom is: A politikusok olyanok, mint a hegymászók. Minél magasabbra jutnak, az embereket annál kisebbeknek látják a problémáikkal együtt. Ráadásul nagyon magasan az oxigén is kevesebb, így kevésbé fog az agy.

    ReplyDelete
  5. Érdekes nagyon, amit írsz, kicsit szokatlan számomra a megközelítésed. Szerintem a döntéshozatal, amiről én beszéltem, és a konfliktus-kezelés, amiről te, nem ugyanaz a szint. Persze sok kapcsolódási pont van köztük: döntéshozatal gyakran konfliktust generál, és a döntéseknél az is egy szempont, hogy hogyan hatnak ezek konfliktusokra. Másrészt a konfliktusok kezelése is döntést igényel. Tehát sok kapcsolat van köztük, de azért nem ugyanaz a kettő.

    A tipikus dilemma számomra olyan, mint amikor egy kirándulásnál vitatkozunk arról, hogy melyik úton menjünk. Itt ugye adott, hogy együtt fogunk menni és nyilván mindenki azt az utat javasolja, ami szerinte a legjobb (ergo a másiknak is). Tehát a közös jóra törekvés már megvan, mégis nagy vita és konfliktus tud ebből kerekedni.
    (Jobb esetben maga a politika is erről szól - mindkét fél az országnak akar jót, csak nagyon eltérő elképzeléseik vannak arról, hogy mi lenne a jó).

    A pszichológiában és konfliktus kerülésben teljesen igazad van, és ezekről még fogok én is sokat írni. Viszont attól, hogy ez egy emberi hajlam, attól még nem mindig vezet jóra.
    Szerintem az izgalmas "posztmodern" kérdés épp az, hogy miután a pszichológia (újra)felfedezte, hogy az ember milyen módokon hajlamos becsapni önmagát, hogy alakítsuk életstratégiánkat (és akár politikai rendszerünket) úgy, hogy ennek a hatását csökkentsük. De már, szemben a modernitással, nem álltatjuk magunkat azzal, hogy el tudnánk érni a teljesen objektív és racionális látószöget.

    Na most pont te magad is illusztráltad a problémát, amit felvetettem :P
    Azt mondod, hogy a példa dilemma megoldható úgy, hogy elviszem a barátomat a nagynénémhez egy rövid vacsorára.
    De ugyan miből kellene azt gondolnunk, hogy ez a jó megoldás? Könnyen lehet ez a legrosszabb megoldás is, hisz a barátomra se jut elég idő, hogy felkészítsem és a nagynéném se biztos, hogy örül ennek így.
    Ezt most nem elméleti jelleggel mondom, saját magam bőrén is számtalanszor megtapasztaltam és másokon is láttam, gyakran a legrosszabb pont az tud lenni, amikor az ember nem akar senkinek se nemet mondani és így elvállal mindent, és egyiket se csinálja jól, hanem mindegyiket stresszesen, rohanva és csak félig odafigyelve. A túlvállalás gyakori életprobléma és gyakran a konfliktuskerülésből ered.
    Igazából ez pont az, amiről beszéltem: annyira szeretnénk hinni, hogy van fájdalommentes megoldás, hogy sokkal gyakrabban választjuk az efféle túlvállalós konfliktus kerülő döntéseket, mint ahányszor ezek tényleg a legjobb megoldások.
    Szerintem őszintébbnek kellene lennünk magunkkal azt illetően, hogy bizony most választanunk kell és nem elégíthetünk ki mindenkit egyszerre.

    ReplyDelete
  6. Írásodat olvasva két dolgon gondolkodtam el.

    ad1 van-e "jó" megoldása egy problémának/dilemmának?
    mivel, hogy ha a példádat vesszük alapul érvekkel ellenérvekkel:
    nagynéni-hez mész akkor valószínüleg neki örömet okozol és jól fogod érezni magad nála da kontra erre ha eddig nem láttad akkor még egy kis ideig ráér h újra lássad. míg ha barátodnak segítesz a felkészülésben akkor vissza szorulsz a könyvek közé, ápolod a barátságotokat ami késöbb akár még jó szolgálatot is tehet akár munkahelyen is erre kontraként nem is biztos h sikerül az idő szűkössége miatt eleget segítened és felkészíteni őt.
    van-e jó megoldás ebben a kérdésben? magamból kiindulva én inkább a barátnak segítésre teszem a voksom azon indok alapján amit fentebb pont kontra érvként felhoztam: nagynénémet máskor is megtudom látogatni akár.
    de valójában jó-e ez a megközelítésem avagy helytelen? részint jó mivel mind a kettőjüket kielégítem a neki neki tett ígérettel részint rossz lévén, hogy nem egy időben történik a kettő meg. áthidaló megoldás jelenleg a "vinni magunkkal a barátot és közben is magyarázni neki az anyagot és felkészíteni" avagy a "skypon/telefonon/bármilyen közvetlen vonalon keresztül" oktatni őt miközben a nagynéninél vagyunk. feloldani a dilemmát a meglátásom szerint itt nem lehet.

    ad2 általánosságban szeretnék kifejteni a dilemmát vagy sarkosítva a politikai elitre? mindez a kérdés a "A józan érvelés csak olaj a tűzre" részben leírt gondolatok fényében (vagy pont h félre értelmezésem miatt) alakult ki bennem, hogy inkább a politikai elitre hegyezed ki a gondolataidat.

    ReplyDelete
  7. Szerintem a dilemmák mindkét megközelítésére szükség van, tehát arra is, amiben a jó megoldást keressük, csak nem szabad elragadtatni magunkat. Vagyis a legtöbb dilemmának van "jó" megoldása, olyan értelemben, hogy az előnyök hátrányok mérlegelésével, ha tisztázni tudjuk melyiknek milyen fontosságot tulajdonítunk ki lehet "számolni", melyik a jobb, vagyis a kevésbé rossz.

    A mondanivalóm lényege tehát nem az, hogy ne keressünk meg a jobbik megoldást, hanem az, hogy ne keressük a jó megoldást, mert az legtöbbször nincs és csak félrevezetjük magunkat a keresésével.

    A második kérdésedre pedig: mindkettő. Olyan kérdéseket boncolgatok, amik egyszerre vonatkoznak a politikára és mindennapi konfliktusainkra.
    Egyrészt azért érdekel ez engem, mert eléggé holisztikus világképem van, és szerintem nagyon sokat lehet nyerni azzal, hogy az élet egyik terén szerzett tapasztalatokat átültetjük más területekre.
    Másrészt pedig meg is szeretném mutatni, hogy a politika is épp olyan társas tevékenység, mint az összes. Nem akartam ebbe most még belemenni, noha ez Rius hozzászólásában is előjött: én nem értek egyet azzal a felfogással, hogy a politikust mint valami külön állatfajt fogják fel az emberek. De erről később még fogok írni szerintem egy külön blogposztot.

    ReplyDelete
  8. @Attila Csaba, vissza kell kötözködnöm az "ősi társadalmak" témájában.

    A bibliai társadalmakban ugyan Isten törvényére hivatkoznak, de XXI. századi racionális gondolkodóként úgy kell tekintsük, hogy ezek emberi törvények voltak, amelyeket az Istennek tulajdonítottak, ti. hogy törvényi erővel ruházzák fel őket.

    A "ne ölj" nem fakad semmilyen természeti törvényből. Az már egy nagyon is emberi, a társadalom és együttélés egyik alapjául szolgáló törvény - azonban ilyen kontextusban még nem általános érvényű erkölcsi szabály, hanem szigorúan értelmezve, "ne öld meg a törzsedbe tartozó, bizonyos rang feletti embert hagyományok vagy törvények szerinti ok nélkül".

    Hammurapi törvénytáblája szintén az emberi törvényhozás, dilemma-alapú mérlegelés tipikus eredménye.

    Szerintem túl naívan, Rousseau-ian állsz hozzá ehhez az egész "természet" dologhoz. Amit az ember kapcsán "természeti" törvénynek nevezhetünk, az a genetikánkba, ösztöneinkbe kódolt viselkedés. Az, hogy az erősebb előtt meghunyászkodunk, a gyengébb felett uralkodunk, a párunkat védelmezzük és féltjük (féltékenységgel), a gyermekeinket tápláljuk és védjük...
    Ez az állati (humánetológiai) alap ugyan meghatározza társadalmaink, törvényeink célját, de azok nem ez alapján, hanem éppen ennek ellenében, ezt az ösztönvilágot kontrollálandó jöttek és jönnek létre.

    ReplyDelete
  9. Ritkán vádoltak naivitással, de legyen. Az "ősibb" természetben élő nagycsaládi, nemzetségi renden élő kultúrákra hajazó maiak közül többet vizsgáltak (Dél-Amerika dzsungelei, Pápua Új-Guinea, Kalahári sivatag). Minden szabály a saját "törzsre" vonatkozott természetesen, és az önvédelem mindenütt elfogadott, de az ölés a közösségen belül nem. Nem szerepelt rang benne.
    A római jogban szereplő "fas" az istenek és vallási szentségeikhez kapcsolódó cselekedeteket írta le. Rangra való tekintet nélkül a Vesta-szűzek megerőszakolóit élve eltemették, pedig halálos ítélet csak a pater familias megöléséért járt római polgárnak.

    ReplyDelete
  10. Andris, szerintem te sem az eredeti dilemma jelentést használtad. 1. "Dilemma: Kellemetlen helyzet; két lehetőséget feltüntető de mindkettőből azonos következményt levonó gondolatsor." 2. görög = "kétértelmű állítás" 3. "Nehéz (és kényszerű) választás két dolog között. "A tragikus hősök" gyakran állnak ilyen dilemma előtt: becsület vagy szerelem, becstelen élet vagy tisztességes halál, szerelem vagy baráti hűség, stb. A logika műszava, választékos stílusban is helyénvaló."
    Ezek alapján a dilemma általában 2 rossz közül az egyik választása (kisebb rossz, vagy kevésbé rossz az egyénnek). Jellemzően a dolgok megvitatása nem tartozik ebbe a körbe, mert itt mindenképp csak 1 döntés születhet, még az álláspontok közelítése sem szerepel benne.
    Épp ez a gondom a politikával is, mert mindenki dilemmákat lát, nem megoldandó feladatokat. Megoldandó feladatoknál lehet konszenzus, dilemmánál az "erősebb kutya" elve érvényesül (lásd görög drámák Kreónját, aki a hatalmat képviseli, szemben az erkölcsi elvárásokkal).

    ReplyDelete
  11. @Attila Csaba, ez egy dolog, de azért elég nagy varázslat a római birodalmat, vagy akár a törzsi társadalmakat azonosítani a "természettel". Ezek szofisztikált, komplex társadalmak voltak, (illetve máig azok), e tekintetben nem sokban maradnak el a sajátunktól.
    Az ölés ranghoz, feltételekhez kötöttségét pl. úgy értem, hogy a törvény által halállal sújtott bűnök elkövetőit bizony gondolkodás nélkül megölik, törzsön belül is. A rómaiaknál meg lám azért apagyilkosságért meg a Vesta szüzek megbecstelenítéséért igenis halálbüntetés járt, szóval lol. (Később meg pl. a kereszténység hirdetéséért is.)
    A fas meg megint csak épp annyira isteni törvény, amennyire rámondták hogy az. Szóval attól, hogy vallási törvény, még ugyanúgy emberi, hisz maga a vallás is emberi.

    ReplyDelete
  12. Elkezdtem írni válaszként, hogy mit gondolok a kultúrákkal kapcsolatos kérdést illetően, aztán arra jutottam, hogy akkor inkább az lesz a következő blog poszt.

    Úgyhogy most csak arra reagálnék, ami a dilemmákhoz kötődik:
    Szerintem is a dilemma az két rossz közül a kisebbik választása. De szerintem ehhez nagyon is kapcsolódik a dolgok megvitatása, azt kell megvitatni (akár önmagammal, akár másokkal, ha egy csoport áll dilemma előtt), hogy vajon melyik is a kisebbik rossz a kettő közül. De legalábbis azt, hogy melyik rossz pontosan micsoda is, és csak ezután lehet eldönteni, hogy akkor melyik is a kisebbik.

    Én most olyan helyzetekről beszélek, amikor a vitázó felek egy hajóban eveznek. Nem ütköznek érdekeik, mert azok azonosak. Arról szól a vita, hogy mi a jobbik a közös érdekeiknek. Gondolj egy szerepjáték versenyen játszó csapatra, akiknek együtt kell megoldaniuk a modult, csak épp vitáznak róla, hogy vajon ki is lehet a gyilkos és ezért mit is lenne jó tenniük. Vajon vámpír-e a báró és ő áll a sárkány támadása mögött? Többen látták nappal, de mi van ha az csak illúzió volt? Még ha vámpír is, vajon mi történik, ha meglátogatjuk és elkezdjük kikérdezni? Vajon igaz-e a pletyka, hogy az ogrék barlangjaiban van egy sárkányölő hős varázskardja? Mi van ha ez csak csapda és elterelés?

    Nem a kompromisszumot keresik, hanem azt az utat, ahol a legnagyobb a siker valószínűsége (vagyis legkisebb a kudarc esélye, vagyis a legkisebb rossz).
    Az álláspontok közelítése pedig igenis szerepet tud ebben kapni, mikor meggyőzi az egyik ember a másikat, hogy ettől vagy attól a veszélytől nem kell tartani, vagy épp ellenkezőleg, felhívja a figyelmét rá. Szóval az álláspontok közelítése és a téma megvitatása nagyon fontos abban, hogy pontosabb kép alakuljon ki arról, hogy a mérleg melyik nyelvében milyen valószínűséggel milyen következmények is vannak.
    Ez persze a döntésnek csupán az előkészítése, de nagyon gyakran valójában itt dől el a döntés.

    ReplyDelete